مدرک DBA چیست؟

DBA چیست؟

DBA یا همان دکتری کسب وکار می‌تواند شما را برای مشاغل مدیریت، کارآفرینی یا نقش‌های رهبری آماده کند.

آیا دکتری مدیریت کسب و کار ارزش دنبال کردن را دارد؟ با داشتن این مدرک چه مزایایی خواهید داشت؟ در این مقاله به سوالات شما در مورد مدرک دکتری مدیریت کسب و کار یا همان مدرک دی بی ای خواهیم پرداخت.

مدرک دکتری کسب و کار شما را از بقیه متمایز می‌کند و به کارفرمایان نشان می‌دهد که نه تنها در حوزه‌ی کسب و کار تخصص لازم را دارید بلکه نسبت به رشد شخصی و سازمانی خود هم متعهد هستید. مدرک DBA نشان می‌دهد که شما یک قدم از سایر کسانی که در حوزه‌ی کسب و کار فعال هستند، جلوترید و بیشتر مایل به حل مشکلاتی که در محیط کار به آن برمی‌خورید هستید.

ممکن است راجع به دکتری مدیریت کسب و کار شنیده باشید اما دقیقا ندانید این رشته چیست؟ شاید هم بدانید این رشته چیست اما ندانید که برای شما مفید است یا نه. ما سوالات شما را در خصوص این رشته‌ی عملی و کمتر شناخته شده پاسخ خواهیم داد.

مدرک DBA چیست؟

مدرک دکتری مدیریت کسب و کار یا DBA آخرین مدرک تحصیلی است که در حوزه‌ی کسب و کار وجود دارد و دانشی عملی برای شما به ارمغان می‌آورد که می‌توانید مستقیما آن را در محیط کاری خود به کار بگیرید.

در دوره DBA چه محتوایی آموزش داده می‌شود؟

دوره DBA نکاتی در خصوص مباحث عملی و نظری کسب و کار که برای مدیریت هر کسب و کاری لازم است در اختیار شما قرار می‌دهد. دوره DBA شامل مباحثی از چالش‌های این روزهای کسب و کار، مدیریت کسب و کار، رهبری سازمان، خلاقیت در کسب و کار و تصمیمات استراتژیک در حوزه کسب و کار ارائه می‌دهد. دوره‌های مدرک دکتری شامل دوره‌های روش تحقیق است که در آن نحوه‌ی هدایت و ارزیابی تحقیق را می‌آموزند. دوره DBA روش‌های کیفی و کمی‌ای برای تحقیق در کسب و کار و تحلیل داده‌های کمی کسب و کار به شما آموزش می‌دهد که شما می‌توانید در هر کسب و کار به کار بگیرید.

دوره DBA

بسیاری از دوره‌های DBA تخصصی هستند که این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا در یک حوزه خاص فعالیت کنند:

  • تخصص در کارآفرینی شامل دوره‌های بازاریابی کسب و کار، مدیریت نوآوری و کارآفرینی مالی است.
  • می‌توانید دوره‌های حقوق و اصول اخلاقی، مدیریت سلامت و تصمیم‌گیری مدیریت با تخصص مدیریت سلامت است.
  • مطالعه در خصوص همکاری استراتژیک، برنامه ریزی موفقیت و چابکی سازمانی در تخصص مدیریت منابع انسانی
  • خود را برای یک نقش مدیریتی اساسی با تخصص رهبری آماده کنید. در این حوزه می‌توانید راجع به مدیریت چند فرهنگی، پایداری و مدیریت تغییر آموزش ببینید.
  • همچنین می‌توانید مسیر مدیریتی خود را از طریق یک تخصص طراحی شده توسط خودتان بسازید. وقتی تخصص خود را می‌سازید می‌توانید بر روی موضوعات مختلفی از مدیریت منابع انسانی تا مدیریت سلامت تا رهبری و کارآفرینی را بررسی کیند.

آنچه در دوره دی بی ای  آموزش داده می‌شود، مباحثی است که مدیران حرفه‌ای کسب و کارها را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای چالش‌های پیچیده‌ای که کسب و کارها در دنیای امروز با آن مواجه می‌شوند، بسازند.

آیا DBA معادل PHD در مدیریت کسب و کار است؟

با وجود آن که هر دو مدرک در حوزه‌ی کسب و کار هستند و مدرک دکتری هم هستند که برای فارغ التحصیلانشان عنوان «دکتر» را به همراه می‌آورند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. مدرک PHD در حوزه‌ی مدیریت کسب و کار یک مدرک دکتری تحقیق محور است که برای افرادی که می‌خواهند در فضای آکادمی فعالیت کنند و مقالات علمی در حوزه کسب و کار بنویسند مناسب است. مدرک DBA بر روی دانش نظری‌ای تمرکز می‌کند که بتوان به صورت عملی در مدیریت کسب و کارها به کار گرفت.

چرا مدرک DBA  بگیریم؟

فرقی ندارد مدرک DBA آنلاین بگیرید یا حضوری، دوره دی بی ای به شما آشنایی با جهان واقعی، تفکر انتقادی در حوزه کسب و کار و مهارت حل مسئله می‌دهد.

اخذ مدرک دکتری در مدیریت کسب و کار دانش شغلی شما را به وسیله‌ی آخرین تحقیقات روز در حوزه کسب و کار، نظریه‌ها و رویه‌های فعلی ارتقا می‌دهد. این مدرک نه تنها شما را به عنوان شخصی حرفه‌ای در زمینه‌ی تخصصی خودتان معرفی می‌کند، بلکه به شکل محسوسی توانایی شما را در مدیریت و مهارت‌های تصمیم‌گیری بالا می‌برد که همین مسئله می‌تواند شما را برای رهبری در جایگاه‌های بالاتر و فرصت‌های شغلی جدید آماده کند. همچنین مدرک DBA شما را برای مهارت‌های حرفه‌ای تر که برای تحقیقات کمی و کیفی و انتشار این تحقیقات در نشریه‌های تحقیق محور در دنیای حرفه‌ای لازم است آماده می‌کند.

آیا مدرک DBA ارزشش را دارد؟

رفتن سراغ مدرک دکتری در کسب و کار یک تصمیم شخصی است. لازم است تعهد بالایی در صرف زمان، تلاش و هزینه داشته باشید. تعهد بالایی که نسبت به خواندن این رشته دارید قطعا روی نتیجه‌ی مالی‌ای که در آینده خواهید گرفت تاثیرگذار است. اگر نسبت به یک کسب و کار انگیزه دارید یا دنبال جایگاه علمی بالایی هستید، مدرک DBA می‌تواند برای شما مناسب باشد.

با مدرک دکتری مدیریت کسب و کار چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟

مدرک DBA می‌تواند طیف وسیعی از جایگاه‌ها و فرصت‌های شغلی را در زمینه‌های مختلف برای شما فراهم آورد، از مدیر ارشد گرفته یا  شروع کسب و کار خودتان و موفقیت در آن. در ادامه به تعدادی از کارهایی که می‌توانید پس از اخذ مدرک دکتری مدیریت کسب و کار به دست آورید خواهیم پرداخت:

مشاور شرکت‌های بخشی دولتی و خصوصی

  • مدیر ارشد اجرایی
  • کارآفرین و صاحب کسب و کار
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر توسعه‌ی سازمانی
  • مدیر اجرایی بخش‌های خیریه
  • برنامه‌ریز استراتژیک
  • تحلیل‌گر تحقیقات
  • مدیر بخش سلامت
  • مدیر اجرایی

آموزش

  • مدیر
  • استاد دانشگاه

دولتی

  • مشاور
  • مدیر برنامه‌ی دولتی

تنوع مشاغلی که با مدرک DBA می‌توان به دست آورد به اندازه‌ی تنوع آدم‌هایی است که در این حوزه هستند.

دوره‌ی آنلاین یا حضوری؟ چه دوره DBA نیازهای شما را برطرف می‌کند؟

درست مثل انتخاب تحصیل در این رشته، انتخاب نحوه‌ی گرفتن مدرک DBA هم بسیار شخصی است. بسیاری از حرفه‌ها دوره دی بی ای را با توجه به وضعیت شغلی و خانوادگی‌شان انتخاب می‌کنند به همین خاطر امکان شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند.

با وجود این که برخی از دانشجویان ارتباطات شخصی را ترجیح می‌دهند اما مزیت دوره‌های DBA آنلاین این است که شما می‌توانید آن را با توجه به برنامه‌ی زمانی خودتان و با سرعت دلخواه پیگیری کنید.

منبع

  1. What Is DBA Degree

جهت مشاوره و تماس با شما در خصوص دوره‌ها فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *