بازار کار و درآمد رشته MBA

درآمد رشته MBA

بازار کار رشته MBA و متاثر از آن درآمد رشته MBA یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که دانشجویان و متقاضیان این رشته دنبال پاسخ آن هستند. رشته MBA دستاورد بزرگی برای کسانی است که در این رشته تحصیل می‌کنند و مزایای بسیاری را برای رشد و پیشرفت شغلی افرادی که در ابتدا یا میانه‌ی مسیر شغلی خود هستند به وجود می‌آورد. دانش و آموزشی که در رشته MBA به دست می‌آید می‌تواند جایگاه شغلی افراد را ارتقا می‌دهد.

فارغ از همه‌ی پیشرفت‌ها در مسیر شغلی، سطح بالای درآمد، یکی از مزایای رشته MBA است. در واقع می‌توان گفت یکی از انگیزه‌های تحصیل در این رشته درآمد رشته MBA است.

حالا سوال اصلی این است که مزایای رشته MBA چیست و چه عواملی بر استفاده‌ی بهتر شما از این رشته تاثیرگذار است؟

درآمد رشته MBA به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سطح تحصیلات، دانشگاهی که فرد از آن مدرک را گرفته، شرایط کار و شرکتی که در آن استخدام می‌شوید.

بیشترین درآمد رشته MBA در ایران در حوزه‌های مالی، بازاریابی، مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی است.

بازار کار رشته MBA در ایران

1. حسابداری و حوزه مالی

وظایف یک مدیر حسابداری ارائه‌ی گزارشات مالی از شرکت است. در این شغل فرد باید گزارشات دقیقی ارائه دهد و اظهارنامه‌های مالیاتی به موقع و درست رد کند. مدیر حسابداری همچنین به دنبال کاهش هزینه‌ها، افزایش بازدهی و ارائه‌ی گزارشات به مدیران رده بالا است.

2. مدیر حوزه سلامت

وظایف یک مدیر حوزه سلامت پیش بینی مسائل مالی و روند اجرایی روزانه‌ی بیمارستان و سایر مراکز درمانی است. آن‌ها روند آموزشی کارکنان را بررسی می‌کنند، بودجه‌های مورد نیاز را پیش بینی می‌کنند و برنامه‌ی کاری را مشخص می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که دکترها می‌توانند به راحتی با کارکنان و سایر بیماران ارتباط برقرار کنند. این افراد معمولا در شاخه‌هایی از MBA تحصیل کرده‌اند که بر روی سلامت عمومی تمرکز کرده است.

3. مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی، برنامه‌های بازاریابی‌ای طراحی می‌کند تا مشتریان جدید جذب کند و خریدهایی جدید را از طرف مشتریان کنونی تشویق کند. مدیران بازاریابی همچنین تقاضای موجود را پیش بینی می‌کنند و بازارهای جدید برای فروش شرکت پیدا می‌کنند.

4. مدیر اجرایی کسب و کار

مدیر اجرایی کسب و کار زنجیره تامین را به شکل موثر مدیریت می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. این افراد سیاست‌های مالی را مدیریت می‌کنند، گزارشات مالی می‌سازند و با بقیه همکاری می‌کنند تا بودجه‌ی شرکت را بسازند.

5. تحلیل گر بودجه

تحلیل گر بودجه به کسب و کارها و سازمان‌های عام المنفعه کمک می‌کند تا منابع مالی خود را مدیریت کنند. تحلیل گر بودجه اغلب گزارشاتی تهیه می‌کند، هزینه‌ها و درآمد موسسه را رصد می‌کند و برنامه‌ی بودجه‌ی سال‌های بعد را تهیه می‌کند.

6. مدیر لجستیک

مدیر لجستیک در تحلیل زنجیره تامین یک سازمان همکاری می‌کند. آن‌ها باید چرخه‌ی عمر محصولات را به طور کامل بررسی کنید این بررسی شامل چگونگی استخدام کارمندان مربوط به بخش لجستیک و توزیع و تحویل محصولات است.

مدیریت زنجیره تامین در سطح جهانی راهی موثر برای افزایش سود شرکت‌ها است. بیشتر شرکت‌های بین المللی امکانات و تامین کنندگانی در چندین قاره دارند تا از این طریق زنجیره تامین آن‌ها پربازده باشد. بسیاری از مدیران لجستیک در شاخه‌هایی از MBA که بر روی روندها و مدیریت زنجیره تامین تمرکز دارد، تحصیل کرده‌اند.

7. مدیر منابع انسانی

مدیر منابع انسانی در طراحی، اجرا و همکاری در تمامی نقش‌ها اداری شرکت همکاری دارد. آن‌ها مراقب هستند که کسی استعفا ندهد، با نیروهای جدید مصاحبه می‌کنند و آن‌‌ها را استخدام می‌کنند. آن‌ها همچنین در دعوای بین کارمندان سعی می‌کنند مشکل را حل کنند و قوانین و مقررات را در صورت نیاز اجرایی کنند.

8. مدیر فروش

مدیر فروش راه‌های جدید برای ارتقای روند فروش شرکت پیشنهاد می‌دهد. آن‌ها برنامه‌های برای فروش و پورسانت در نظر می‌گیرند و کارشناسان فروش زبده‌ای تربیت می‌کنند. مدیران فروش همچنین جریان اصلی بازار را تحلیل می‌کنند و نیازمندی‌ها‌ی بازار را پیش بینی می‌کنند و بهترین بازارهای جدید را معرفی می‌کنند.

با تحصیل در رشته MBA امکان فعالیت در مشاغل بیشتر نسبت به آنچه در بالا گفته شد برای شما به وجود می‌آید. در واقع شما می‌توانید در نقش کارآفرین، مشاور کسب و کار، مدیر پروژه و سایر پست‌های مدیریتی به فعالیت بپردازید.

درآمد رشته MBA در ایران

طیف درآمدی فارغ التحصیلان MBA بسیار وسیع است اما معمولا درآمد کسانی که در موقعیت‌های شغلی مدیریتی فعالیت می‌کنند از 30 میلیون تومان تا 300 میلیون تومان است. این رقم در مشاغل مختلف و برحسب فعالیت شرکت و درجه‌ی مدیریتی فرد تغییر می‌کند.

نتیجه گیری

طی چند سال اخیر بازار کار رشته MBA رشد چشمگیری داشته و بسیاری از شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار در موقعیت‌ها و جایگاه‌های شغلی مختلف تمایل به استخدام فارغ التحصیلان MBA  داشته‌اند.

سوالات متداول

بازار کار رشته MBA در ایران چطور است؟

بازار کار رشته MBA در ایران طی 10 سال اخیر رشد چشمگیری داشته است به طوری که تمامی شرکت‌ها و موسسات تمایل دارند تا نیروهایی استخدام کنند که در رشته MBA تحصیل کرده باشند.

درآمد رشته MBA در ایران چقدر است؟

درآمد رشته MBA در ایران متاثر عوامل مختلفی از جمله، شهر محل کار، شرکت و سازمانی که در آن مشغول هستید، و البته جایگاه شغلی شما است. اما درآمد مدیران در این رشته از 30 میلیون تومان شروع می‌شود و ممکن است تا 300 میلیون تومان هم برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *